Thursday, August 20, 2009

Light at the end of the tunnel.

Assalamualaikum, maaf ye. Tajuk atas bukan tentang kematian tetapi berkenaan peluang yang akan di jadi kenyataan. Insyaallah.

Setelah menunggu selama 7 bulan iaitu dari hari interview pada bulan Januari sampai ke hari ini, dapat jugak berita yang block visa telah di terima oleh T+. Alhamdulillah, tetapi medical kena buat sekali lagi. Aiyoh, dahlah tambah berat. Tak exercise lagi tu. Macam mana eh? Tak pe gi je, serah semua ke Allah swt.

Untuk mereka yang 'blur', process visa sekarang bukan macam dulu. Untuk pergi ke KSA, mesti ada block visa ataupun nombor untuk visa application. Lepas tu kena gi 'online' dan dapatkan e-pin. E-pin ini untuk digunakan masa buat medical, itu pun kena pergi ke hospital yang di pilih oleh ministry KSA je. List ada di website embassy masing-masing.

Lepas siap medical, hospital tersebut akan hantar ke embassy negera masing-masing. Kalau guna agen, hard copy medical itu mesti di hantar kepada mereka dan application akan di process. Rasanye lepas 3 hari visa boleh di dapati. Paling cepat kot?

Tapi buat masa ini, T+ tengah process e-pin untuk batch Januari je. Lepas siap batch tu baru buat untuk batch May / June. Tak pasti sangat sebab tak tanya. Hopefully we will get our e-pin this week. Boleh gi buat medical minggu depan. Memang puasa dah kalau nak ambik darah, tapi kena gi kul 12 le. 8 hours fasting kan? Also mentioned by T+, batch ni paling cepat pun akan bertolak lepas raya ni. Takpe, tahun depan boleh raya kat sana. Insyaallah. Doa jelah semua berjalan lancar.

Conclusion. Bukan lampu bilik, bukan lampu 'porch' tapi peluang untuk memulakan hidup yang baru. Heh heh heh.

Sekian, wassalam.

No comments:

Post a Comment